85. ZAR en ZRN.
![](https://2fdb201c3f.clvaw-cdnwnd.com/8ae4ae3a2631c7921ffd845d5bf4ad81/200000344-aef9caef9e/bankbiljet-en-muntstukken-van-rand-van-zuid-afrika-64323964.jpeg?ph=2fdb201c3f)
Ik heb info nodig en ik pak mijn mobieltje. Het vereiste nummer staat er kant en klaar in, een fluitje van een cent. Het belt zo'n tien keren en dan wordt de verbinding verbroken. Ik bel opnieuw. Na een halve minuut zegt een vriendelijke stem: Nederlands: druk één. Frans: druk twee. Ik doe wat me gevraagd wordt, één dus. Wenst u de facturatiedienst: druk één, wenst u de manager te spreken, druk twee, wenst u de technische dienst te spreken, druk drie, hebt u een andere vraag druk vier. Ik druk vier en ik krijg een irritant muziekje.
Ik wacht en wacht en dan is daar weer die stem: er zijn nog zes wachtenden voor u, u wordt zo dadelijk verder geholpen. Ik wacht. De computer telt af: er zijn nog 3 wachtenden voor u. Ik heb hoop en tegen dat nummertje één er bijna is, wordt de verbinding door één of andere duistere reden verbroken. En daar zit ik dan, gefrusteerd tot op het bot, ik kan opnieuw beginnen, maar van dat ambetant muziekje geraakt mijn hoofd heel de dag niet vanaf.
Ik wil hier niet op doordrammen maar de juiste persoon op de juiste plaats en de juiste info te pakken krijgen, het is niet iedereen gegeven. En als ge dan toch de juiste persoon en de juiste info te pakken krijgt, dan mag je terecht een 'gelukzak' genoemd worden. Ik kan zo wel wat voorbeelden vertellen van verkeerde info verkregen door dokters, advocaten, mutualiteiten, verzekeringskantoren enz. maar wat ik zèlf heb gehoord tartte mijn verbeelding.
Ik werkte, jaren terug, als digidater in bedrijven en banken. Aan een open zone in een bank zaten een expert-adviseur met een klant een aankoop in obligaties te bespreken. De klant had bezwaren die de belegginsgadviseur vakkundig weerlegde want de Zaïrese munt, afgekort ZAR zo stelde hij zou weldra hoge toppen scheren. De klant capituleerde uiteindelijk en dankte de adviseur uitvoerig voor zijn expertise.
Ik had een dilemma maar heb die adviseur uiteindelijk toch kunnen benaderen. Ik heb gefluisterd: 'Excuseer mijnheer, U hebt zich blijkbaar vergist want de Zaïrese munt die uw bank aanbeveelt is een munteenheid uit Zuid-Afrika en niet uit Zaïre (ZRN). Ik heb die man de hele namiddag niet meer gezien en heb er ook verder met niemand over gesproken. Wij leggen onze onkunde in de handen van iemand die er ook maar met zijn klak naar slaat, maar ik was blij dat ik hem toch heb geholpen, want zeg nu zelf, een mens is ook maar een mens.
Extra: Een brief voorzien van een prior zegel, gericht aan: Secretariaat@okra.be (een wanhopige, digitale leek met een vraagje). Zo ver zijn we dus gekomen.
YouTube – Joske Vermeulen (sketch aan de telefoon van Gaston en Leo).
![](https://2fdb201c3f.clvaw-cdnwnd.com/8ae4ae3a2631c7921ffd845d5bf4ad81/200000336-2418724189/bankbiljet-en-muntstukken-van-rand-van-zuid-afrika-64323964-4.jpeg?ph=2fdb201c3f)